Ceny rekomendowane (sugerowane) to niewiążące zalecenia dotyczące wysokości cen sprzedaży detalicznej przedstawiane przez dostawcę zaopatrującym się u niego dystrybutorom. 📊
Kiedy rekomendacje cenowe mogą naruszać prawo?
Jeżeli dostawca wywiera na dystrybutorach presję lub stosuje zachęty, które mają zapewnić dostosowanie się do sugerowanych przez niego cen. Wtedy cena rekomendowana staje się ceną sztywną, czyli dokładnie taką, którą dystrybutor powinien stosować, albo ceną minimalną – taką poniżej której nie może sprzedawać produktów w detalu.
Należy pamiętać, że narzucanie cen sztywnych lub minimalnych stanowi niedozwolone porozumienie ograniczające konkurencję – tzw. RPM (Resale Price Maintenance). Jest to jedna z najczęściej wykrywanych i kwestionowanych praktyk antymonopolowych w Europie. W ciągu ostatnich 10 lat Prezes UOKiK wydał w tym zakresie ponad 30 decyzji, które dotyczyły różnych branż i różnych przejawów zmów cenowych.
➡️ Więcej cennych informacji w tekście przygotowanym przez Katarzynę Racką dla portalu DlaHandlu.pl. Jeśli jesteście zainteresowani prawem konkurencji zachęcamy do śledzenia naszego profilu!