Dark patterns, „zwodnicze interfejsy” to hasła pojawiające się coraz częściej w związku z dynamicznie rozwijającym się rynkiem e-commerce.
W ostatnim czasie Prezes UOKiK wszczął postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przeciwko Duka International, z uwagi na automatyczne dodawanie dodatkowych, niezamówionych przez konsumenta produktów do koszyka zakupowego w sklepie internetowym. 🛒
Przedsiębiorcy grozi kara pieniężna do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym wydanie decyzji.
Na co dzień spotykamy się także z innymi technikami dark patterns, których celem jest skłonienie nas do wykonania w świecie cyfrowym czynności, których nie podjęlibyśmy po dłuższym zastanowieniu. Mogą one polegać na:
✅ automatycznym odznaczaniu zgód użytkownika,
✅ ukrywaniu opcji odmowy wykonania danej operacji i promowania jedynie jej akceptacji (np. akcentowanie tylko zgody na przetwarzanie danych osobowych lub profilowanie),
✅ stosowaniu natrętnych czynności – tzw. nagging, np. wyskakujące pop-upy dot. dodatkowych produktów lub usług, które zachęcają do kontynuowania zakupów przed ich finalizacją.
Jak powstrzymać stosowanie „ciemnych wzorców” w dobie rewolucji cyfrowej, na podstawie jakich przepisów można ścigać naruszycieli, o rewolucji, którą szykuje akt o usługach cyfrowych tzw. DSA, Weronika Herbet-Homenda w tekście, który ukazał się na portalu prawo.pl