Brak poinformowania konsumenta o obniżce ceny i jej wcześniejszej wysokości w wymagany sposób, naraża przedsiębiorcę na:
- karę pieniężną do wysokości 20 000 zł, nałożoną przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, a w przypadku, gdy sprzedawca naruszy ten obowiązek trzy razy w ciągu 12 miesięcy – nawet do 40 000 zł,
- karę pieniężną w wysokości do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary, nałożoną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Czy warto ryzykować? Na pewno nie!
Dyrektywa ma istotne znaczenie nie tylko z perspektywy szeroko rozumianego rynku e-commerce, ale także firm oferujących towary na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa czy prowadzących sklepy internetowe i stacjonarne.
6 października 2022 r. Sejm uchwalił ustawę implementującą do polskiego porządku prawnego tzw. dyrektywę cyfrową oraz dyrektywę towarową, które z regulacjami zawartymi w dyrektywie Omnibus stanowią kluczowe narzędzie do ochrony konsumentów.
Na koniec września odbyło się natomiast w Sejmie I czytanie ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw, która implementuje do polskiego prawa unijną dyrektywę Omnibus.
Czasu na dostosowanie się do jej wymogów jest coraz mniej a przedsiębiorcy nie powinni z tym zwlekać.
Omnibusowe rewolucje przybliża Katarzyna Racka oraz Weronika Herbet-Homenda w tekście, który ukazał się na łamach portalu Pprawo.pl
Link do całego tekstu